Woning met kantoor kopen: wat zijn de regels?
Woningen met een kantoor- of praktijkruimte aan huis bestaan al een lange tijd. Jaren geleden was het heel gebruikelijk om te wonen boven de familiezaak, die dan gerund werd op de begane rond.
Maar wat zijn tegenwoordig de regels omtrent een kantoor aan huis? Zitten hier voordelen of juist nadelen aan, en wat zijn de regels specifiek voor kantoren bij woningen in Utrecht?
Waarom een kantoorruimte aan huis?
Werken in een kantoor bij huis kan veel voordelen hebben: geen drukke treinreis of lange file, niet fietsen door de regen, thuis lunchen en ga zo maar door.
Naast de praktische argumenten kan het (voor ondernemers) ook financieel aantrekkelijk zijn een kantoor aan huis te hebben. Je hoeft immers niet te betalen voor een werkplek op een andere locatie en bespaart dus op huur of vaste lasten en natuurlijk op je reiskosten.
Fiscale regels
Los van de besparing kan een kantoor aan huis ook financiële voordelen hebben. Zo heeft Sprout onlangs nog geschreven over een nieuwbouwproject in Amsterdam, waarbij de woningen 2 voordeuren hebben. De tweede voordeur zorgt ervoor dat het huis voldoet aan de voorwaarden om fiscaal als kantoorruimte te mogen gelden. Ook een apart toilet is een bouwtechnische vereiste om fiscaal voordeel te verkrijgen van je kantoor aan huis.
Over het algemeen zijn de fiscale regels rond het voordeel van een kantoor aan huis vrij ingewikkeld. Er zijn veel factoren van invloed: bijvoorbeeld of jouw onderneming een eenmanszaak is of een bv met werknemers, of jouw huis met kantoor in eigen bezit is of gehuurd, en of je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent.
Wil je precies weten wat het voordeel in jouw situatie is, dan verwijzen wij van ERA De Bree je graag door naar een fiscalist uit ons netwerk.
Kantoor aan huis in Utrecht
Wanneer je een woning koopt waar een kantoorruimte bij aanwezig is, kun je dit in de meeste gevallen ook als kantoorruimte gaan of blijven gebruiken. Wanneer je wilt beginnen met een kantoor aan huis in Utrecht, moet je woning aan een aantal voorwaarden voldoen.
Het bestemmingsplan
Allereerst moet je voldoen aan het bestemmingsplan: hierin staat de functie (bestemming) van jouw perceel beschreven. Is die functie enkel ‘wonen’, dan mag je er niet zomaar een kantoor- of praktijkruimte beginnen.
Je zult dan eerst een wijziging in dit plan moeten verzoeken, iets wat lang niet altijd succes heeft. Het bestemmingsplan van de Gemeente Utrecht is per wijk en per adres online in te zien.
De voorwaarden
Indien uw woning met kantoor in Utrecht aan het bestemmingsplan voldoet, stelt de gemeente Utrecht verschillende voorwaarden. Deze zijn terug te vinden op hun website.
Enkele voorwaarden die hier gesteld worden zijn;
- Het vloeroppervlak van de woning moet groter blijven dan het vloeroppervlak dat gebruikt wordt als kantoor.
- De uitoefenaar van het bedrijf moet ook de bewoner van de woning zijn.
- Het bedrijf veroorzaakt geen overlast voor omwonenden of schade aan het milieu.
- Voor reclameuitingen moet een omgevings-, bouw- en/of reclamevergunning aangevraagd worden.
Woning kopen met kantoorruimte
In Utrecht is de combinatie van een kantoor met woonruimte niet ongebruikelijk. Toch kan een zoektocht naar een geschikte woning met kantoor een lange tijd in beslag nemen, zeker in een populaire stad als Utrecht.
Wilt u hulp van een expert in deze zoektocht? Neem dan contact op met ERA De Bree makelaars in Utrecht. Als aankoopmakelaar kunnen wij u helpen in uw zoektocht naar een woning met kantoorruimte.
Kantoor bij je woning niet als kantoor gebruiken?
Wil je een woning met kantoorruimte kopen, maar wil je dit kantoor helemaal niet gebruiken? In veel gevallen kun je dit gedeelte van je huis een andere functie geven, zoals een woonruimte of garage. Of dit zomaar mag, is afhankelijk van het bestemmingsplan op jouw perceel.
Makelaar in Utrecht
Op zoek naar een woning met kantoorruimte in Utrecht? Neem dan contact op met ERA De Bree NVM Makelaars, ervaren aanmakelaar in Utrecht. Wij nemen vrijblijvend de mogelijkheden met je door. Bel direct voor een kennismaking: 030 231 70 41 of vul ons contactformulier in.